2009

Dit jaar was het jaar van de grote verbouwing. We hadden al plannen om in de toekomst de binnenbetimmering te vervangen maar besloten het dit jaar te gaan doen. Plannen besproken met Peter Eisma en Andrew Sadler die een offerte hebben gemaakt voor het timmerwerk. We wilden ook de dakramen vervangen voor 4 gelijke ramen en nog een aantal wijzigingen in het ramenpatroon in het dak en patrijspoorten in de zijkant van de woning. Voor het ijzerwerk had Bart Lucassen een offerte gemaakt. Ook voor het elektrisch, installatiewerk (cv, water, gas) en alle randzaken een raming gemaakt zodat we met de financiële wijsheid een bouwdepot kon worden aangevraagd. De financiën waren geregeld dus het werk kon worden ingepland. Begin juni slopen van de binnenbetimmering. Half juni tot eind juni het ijzerwerk en half augustus tot begin december de binnenbetimmering. Oh ja, en vooraf moest de roef geschikt gemaakt worden voor bewoning. Onze woonruimte tijdens de verbouwing beperkt zich tot de roef met een oppervlak van 3,5×3,5 en het achteronder om te slapen.

De sloop is gedaan door de gebroeders Stulen die half juni om 6:30 bij ons schip stonden. Erg knap dat ze met zijn tweeën in één dag de betimmering eruit hadden. Netjes gescheiden in hout, isolatie en metalen. Het hout ging netjes gestapeld in de houtcontainer. Isolatie en metalen op de aanhanger en rond 18:00 uur waren ze weer vertrokken richting Anna Paulowna. Wat wij overhadden was een leeg casco. Gewapend met een steekmes en driehoekschraper hebben we de losse coating op het ijzer weggehaald, zodat we met een schone lei konden beginnen. Overigens was de huid nog goed geconserveerd na de ca 30 jaar dat de oude betimmering erin had gezeten.  

21 juni zijn we naar de werf van Bart gevaren voor een onderhoudsbeurt aan het onderwaterschip en het ijzerwerk. De dakramen opgebouwd uit gegalvaniseerd hoeklijn en strip en de patrijspoorten vervangen voor laspoorten. Naast het ijzerwerk was er meer dan voldoende schilderwerk dus we verveelden ons niet. Na de werfbeurt terug naar de ligplaats tot half augustus. Toen op naar de werkplaats van Peter en Andrew aan het oude Winschoterdiep. Marischka had in de eerste week van de verbouwing een vakantiehuisje geregeld aan het Zuidlaardermeer waar we met de kinderen zouden verblijven. Wij deels overdag hand en span diensten (lees vloerbalken schilderen) verrichten bij het schip. De kinderen vermaakten zich dan prima met elkaar, de hond Rocky en de rubberboot. Al met al een mooie week om mee te beginnen.

Na week 1 moesten wij weer aan het werk. Marischka in Haarlem, Dave in Amsterdam. Door de week waren we samen in Haarlem. De ene week gingen we samen op de donderdag naar Groningen, de andere week ging Dave alleen naar Groningen. Op de dagen die we aan boord waren moesten we er voor zorgen dat we alles wat Peter en Andrew niet deden, ijzer conserveren, isoleren, schuren, schilderen, plamuren, elektrische installatie, klein ijzerwerk na ieder weekeind zover gereed hadden dat zij 4 werkdagen vooruit konden. Voor het installatiewerk (cv water gas) hadden we Herman Stolte  ingeschakeld. Het leek wel een project met vooruit kijken, overleggen, keuzes maken, financiën beheren aan het werk. Marischka heeft het overgrote deel van het schilderwerk op zich genomen tot ze zo ongeveer geen kraalschroot meer kon zien en Dave het elektrisch en de overige werkzaamheden. Maar als we na 4 dagen werken in Amsterdam en Haarlem weer aan boord kwamen was er meer betimmering en installatiewerk af en gaf dat weer energie.

Na een paar weken bouwen bespraken we met Peter en Andrew of ze ook een badkamer, slaapkamer en toilet onder het voordek konden bouwen. Daar waren we zelf al wel begonnen maar nu we toch bezig waren een mooie kans om het sneller af te maken. Zij konden de klus er niet bij hebben maar ze wisten wel een goede scheepstimmervrouw, Willemien Onrust. Willemien heeft een offerte gemaakt en kon beginnen. Wel was een verhoging van het bouwdepot nodig. Op de een of andere manier was dit geen eenvoudige klus om snel geregeld te krijgen. Financieel was er geen belemmering maar de voorwaarden van de bank een adviseur die niet bepaald meewerkend was waardoor het depot niet beschikbaar kwam. Je wil er niet mee bezig zijn, boze telefoontjes en e-mails maar uiteindelijk is het geregeld en de nazorg van de bank was beter dan het voortraject. We konden iedereen dus netjes betalen.

Half december werd het tijd om terug te varen naar de ligplaats. Er moest nog wel e.e.a. gedaan worden maar het werd kouder en aangezien we met aardgas verwarmen was terug naar de ligplaats noodzakelijk. Half december, ook het moment waarop we even op adem moesten komen. De komende weken even niets. Als de keukenbladen er zijn gaan we veder om de klus af te maken.

De tijd van de verbouwing, we kijken er met een goed gevoel op terug. We hebben in een korte tijd veel werk verzet, plannen aangepast, 1/3 meer project (badkamer, slaapkamer en toilet) erbij gedaan maar eind januari 2010 was het wel klaar en verhuisden we weer van de roef naar het ruim en vooronder. Het kost meer tijd dan je denkt, ook als je denkt. Het kost meer geld dan je denkt, ook als je denkt. Maar het resultaat is erg mooi geworden. Als we weer voor de keus stonden deden we het weer op deze manier.